Keresés a blogban

Lecsó télire...


Folytatódik a befőzés, a télire való kaja betárazása. A kamra polcai már roskadoznak a sok finomságtól: ajvár, lekvárok, chutneyk, szószok, mártások stb... most eljött a lecsó ideje.
A kert még tartogat pár eltenni valót. Volt egy kosárnyi különféle paprika úgymint: kápia, bogyiszlói, tv paprika, pritamin paprika. Mindenféle paradicsomok: körte alakú sárga koktélparadicsom, sima koktélparadicsom, san marzano és marmande. Ezekhez már csak hagyma kellett és mehetett is a lecsófőzés.
Itt akár rövidre is zárhatnám a posztot azzal, hogy megfőztem egy adag lecsót, üvegbe tettem oszt kész! Mert tulajdonképpen erről van szó, de azért most mégis részletezem egy kicsit...

Hozzávalók:

. 1,5 kg. paprika
. 1,5 kg. hagyma
. 0,7 kg. paradicsom
. 2 ek. só
. 1 ek. cukor
. 1 ek. egész bors
. ½ tk. köménymag
. 2 tk. pirospaprika
. 1 dl. étolaj

Előkészületek:

A hagymákat vékonyan félfőre szeletelem, a paprikákat hosszában ketté, majd csíkokra vágom, a nagyobb paradicsomokat meghámozom és felkockázom, a kisebbeket és a koktélparadicsomokat ketté vagy négyfelé vágom.
A borsot és a köménymagot mozsárban összetöröm.

Elkészítés:

1. Egy nagy lábasban olajat melegítek, majd ráöntöm a hagymát, sózom, hozzáadom a cukrot. Addig pirítom, míg üvegesedni nem kezd és össze nem esik.
2. A hagymához hozzáadom a paprikákat, alaposan elkeverem és hagyom, hogy kissé a paprika is összeessen.
3. Ezután megy bele a paradicsom. Elkeverem, beleszórom a borsot és a köménymagot és hagyom hogy levet eresszen.
4. A tetejét megszórom a pirospaprikával, hagyom egy kicsit, hogy a zsiradék kioldja a paprika íz és szín anyagait, és aztán elkeverem. Közepes hőfokon, 40-45 percig főzöm fedő alatt, míg a paprika meg nem puhul.
5. Tiszta üvegekbe töltöm a forró lecsót, szorosan rácsavarom a tetejét, fejtetőre állítom, és plédekbe tekerve, félreteszem két napra, hogy lassan hűljön ki.









Kissé hosszabb lére hagytam mint szoktam, hogy minden üvegbe jusson a léből. Érdemes egy kicsivel, pár perccel hamarabb abbahagyni a főzést mint ahogy szoktuk, ne főzzük meg teljesen, a paprika maradjon egy kicsit ress. A felhasználáskor majd, még úgy is főzzük egy kicsit, akár akkor ha csak melegítjük, akár valami hús mellé vagy más ételbe szánjuk...
Töltsük akkora üvegekbe, amennyit egyből felhasználunk a későbbiekben. És most 3,5-5 dl-es üvegekben tettem el.
Kifőzött, tiszta üvegeket és fedőket használjunk, akkor nem lesz szükség semmilyen tartósítószerre. A lecsóban ne használjunk állati eredetű hozzávalókat, mint zsír, szalonna, vagy virsli stb. mert úgy nem állnak el hosszabb ideig.

20 megjegyzés:

  1. Ez nagyon guszta lett!
    Namost, az a nagy, negyvendekás-félkilós paradicsom, ő a San Marzano?
    Ez is saját termés, ugye?
    Magot honnan? És mikor vetetted, mikor veted a következő adagot?

    VálaszTörlés
  2. nem, a san marzano, az a hosszúkás alakú paradicsom. a nagy az a "marmande".
    igen saját termés. később még írok egy posztot az általam termesztettekről, az alapanyagos blogomra.
    a magot úgy kaptam, de idén már tettem el belőle, lentebb láthatod az írást:)
    február végefelé szoktam csíráztatni a magot, bent a lakásban, és mire eljön a jóidő, pont kellően erős lesz a palánta a kiültetésre.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon érdekel, várom azt a postot, tervezek ültetni zöldséget, bár én csak virágládába, erkélyre majd. Koktélparadicsom magom van egy kevés, illetve chili mag 3 fajta (név szerint nem ismerem őket), de nem találtam még igazán használható, részletes leírást, amiből egy magamfajta amatőr is életképes növényeket tudna kihozni. Szóval várok türelemmel.

    VálaszTörlés
  4. kai,
    ajánlom muskotály küvé blogját, ő nagyon profi ebben a témában, nekem is sokat segített, és a magok jórészét is tőle kaptam anno...
    http://foldszint.blog.hu/

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm a tippet, megnéztem, tényleg az eddigi leghasználhatóbb leírás a házi palántaneveléssel kapcsolatban.
    Olvastam a kommentek közt, hogy a jég és a betegségek miatt lehaltak a terméseid, most viszont úgy látom, azért bőven akadt még eltenni való is :)
    Szerinted, ha teszt jelleggel eldugtam most 4 chilimagot, ki fognak kelni így ősszel a lakásban?

    VálaszTörlés
  7. szerencsére később kiderült, hogy csak a dézsában nevelteket viselte meg a jég és a gombabetegség. az ágyásban lévők magukhoz tértek:)
    tedd egy olyan ablakba ahol nincs meleg sem hideg, 18-20 fok állandó, és akkor szerintem simán kikelnek és felnőnek...

    VálaszTörlés
  8. 1 hete vannak kertből származó virágföldben, állandó nedvesség, és alufólia réteg alatt, nem túl mélyen, de még semmi jele fejlődésnek.majd meglátjuk.

    VálaszTörlés
  9. Nem alufólia, folpack alatt vannak :))

    VálaszTörlés
  10. Az összes szomszédomat értesítettem, hogy készüljenek, mert hosszú és kemény lessz a tél.
    -Biztos? kérdezték!
    -1000 %
    -Honnét tudod?
    -Benéztem Toma kamrájába!:)))

    Csodálatos, gusztusos, izlésesen szépen csomagolva. Gratulálok!

    VálaszTörlés
  11. Ma reggelre, egy hét "melegház" után kikelt az egyik chilimag :)
    juhé!

    VálaszTörlés
  12. főfüge :DDD
    és azóta csak mégjobban megtelt. holnap is lesz befőzős poszt...

    kai
    gartula!:))

    VálaszTörlés
  13. Szia, Toma,
    hónapok óta olvasom a blogodat, az összes ismerősömnek elküldtem a címet.Csak pozitív visszajelzést kaptam.A gratuláció viszont Téged illet: ezt most én is megtoldanám egy köszönettel, hogy olvashatlak, illetve egy konkrét kérdésem is lenne...

    A lecsóhoz a hagyma mennyisége 1,5kg? (én kevesebbel szoktam csinálni ugyanis...csak meglepődtem..)

    A családban csak paprika-paradicsom
    összetételben teszik el a lecsót, de a Te variációd jobban tetszik, már csak azért is, mert két egyetemista-kolleszos gyerekem van, akik ilymódon egyszerűen elkészíthetik vacsorájukat...

    Még egyszer köszönöm, írsz...

    VálaszTörlés
  14. szaszilka,
    igen annyi. én úgy csinálom, ahogy nagyanyámtól tanultam 1:1:0,5 arányban a hagyma:paprika:paradicsom. ettől el lehet térni egyéni ízlés szerint, ki hogyan szokta meg:)

    VálaszTörlés
  15. Kipróbálom!
    A paprika fele paradicsom arány stimmel, kipróbálom....:-)

    (A jó pap is holtig tanul:-)

    VálaszTörlés
  16. Isteni lett,rászokom erre az arányra...:-)
    Eddig nem tettem bele ennyiféle paprikát, paradicsomot, ez is isteni...
    Szóval köszönöm..

    VálaszTörlés
  17. Cukkini, hagymásan fokhagymásan, ill.pörköltnek eltéve, hasonlóképpen elkészítve mint a lecsó, vajon eláll?A fejre állítós módszert alkalmazva?
    Rengeteg cukkini van, és szereetném eltenni télire...
    Válszodat előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
  18. szerintem ha nem használsz benne semmilyen fehérjét vagy állati zsiradékot, működnie kell. ki kell próbálni, és majd kiderül:))

    VálaszTörlés
  19. Névtelen12:56

    A (?) „Nemzetinek” nevezett külföldi dohányt is levédték a végtelenített gyomruak és péztárcájuak, mint Te a magyar ételeidet. Ez több, mint gyanus! Talán megmérgezett.

    VálaszTörlés

rólam/about me

Nem vagyok profi séf csak egy festőművész. Ezen kívül lelkes foodie és amatőr szakács, kinek szenvedélye a gasztronómia. Régi vágyam volt, hogy egyszer majd írok egy szakácskönyvet, de sajnos ez idő nem jött még el. Így helyette elindítottam ezt a blogot amiben megmutathatom a kedvenc receptjeimet, gondolataimat az ételekről, alapanyagokról és főzésről.

I'm not a professional chef just an artist. In addition I'm a foodie and amateur cook who has a passion for gastronomy. I've desired to write a cookbook some day for a long while but unfortunately it hasn't come true yet. I've been writing this blog instead wherein I can show you my favourite recipes and give my ideas about the meals and cooking.

szerzői jogokról

A blogban megjelenő receptekre, írásokra, és fényképekre, a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény vonatkozik. Azokat, a szerző engedélye nélkül, közzétenni tilos!